Personeel behouden, hoe doe je dat? 

door Monique de Koning (Q4 2020)

Je ziet het iedere dag om je heen: in de zorg, in het onderwijs en uiteraard ook bij de politie. Medewerkers die het niet meer volhouden en op omvallen staan. Wat heeft hen destijds bewogen te kiezen voor een bepaald beroep? En wat maakt het dat dit niet meer vol te houden is? Hebben zij destijds de baan onderschat? Of spelen er andere zaken? 
In deze tijd speelt corona hierbij uiteraard ook een grote rol. 

Als je hier met mensen over praat, geven ze aan dat ze hun vak eigenlijk niet meer kunnen uitoefenen op de manier waarop ze dat zouden willen. Er komen steeds meer taken bij die geen bijdrage leveren aan dat wat ertoe doet. 
 
De afstand tussen directie en medewerkers wordt groter en groter
Het lijkt wel of alle hoop gevestigd wordt op controlelijsten uit Excel die de kwaliteit lijken te bewaken. Helaas blijken al die controles geen bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de dienstverlening.
 
Medewerkers hebben destijds zelf gekozen voor het beroep dat zij graag willen uitvoeren. Waarom zouden zij dat niet, met alle passie die zij hebben voor dat vak, goed willen doen? En waarom tijd stoppen in iets wat geen bijdrage levert aan de klantvraag? 
Op het moment dat er zoveel gerapporteerd wordt, dat er te weinig tijd overblijft voor dat wat ertoe doet, ontstaat er onvrede. Maar ook door veel ander werk dat niets toevoegt aan wat de klant belangrijk vindt, zorgt voor veel frustratie bij medewerkers. De tijd die overblijft om het echte werk te doen, neemt hierdoor af waardoor de werkdruk toeneemt.

Hoe zorg je dat de medewerkers tevreden blijven? 
Bij Rijk Zwaan, een bedrijf met 3.500 medewerkers, begrijpen ze heel goed dat het belangrijk is te weten wie er voor je werkt. Zo maakt iedere medewerker kennis met één van de directieleden door samen te lunchen. Er wordt tijd voor uitgetrokken en met aandacht en betrokkenheid gevraagd naar je interesses buiten werktijd. Je medewerkers echt willen leren kennen. Maar ook uitleggen dat iedereen een belangrijke schakel is binnen de organisatie. 

“Dat alleen al geeft zoveel energie, dat je hier nooit meer weg wilt!“
- aldus een Assistent Seed Cleaning.
 
Een ander voorbeeld van het betrekken en behouden van de medewerkers is een jeugdhulporganisatie waar 20 medewerkers de kans gekregen hebben zelf mee te denken over de processen. Wat moeten we eigenlijk doen om meer kinderen te kunnen helpen? Binnen 10 weken hadden zij zelf een efficiënt proces bedacht dat uiteraard volledig voldoet aan alle regelwetgeving. De positieve spirit binnen het team is daar nu weer terug. 
 
Medewerkers willen ertoe doen, werk doen wat iets brengt en dat nuttig is. Dit geldt ook voor vrijwilligers of bij goede-doelenorganisaties. 

meer inspiratie

Wereldwijd voelt slechts 15 procent van alle werknemers zich betrokken bij hun werk

door Nanny Streng-Rosenthal (Q2 2020)

Joost Minnaar en Pim de Morree haalden in 2015 zelf geen plezier uit hun toenmalige werk. Er was niks mis met het werk zelf. Het was interessant en uitdagend en paste bij hun opleiding. Waar zij tegen aan liepen, was dat de werkgever alles voor hen bepaalde. En dat zij als kleuters werden behandeld. Op de universiteit waren zij gefascineerd geraakt door pioniers van het bedrijfsleven, die moedige types die het werk een radicaal andere invulling gaven.

De ingewikkelde positie van een manager

door Nanny Streng-Rosenthal (Q1 2020)

Een manager is iemand die het handelen van andere mensen in een organisatie op gang brengt en stuurt. Hij geeft richting aan processen, mensen en middelen om bepaalde doelstellingen te bereiken. Belangrijk in het werk van een manager is in ieder geval dat hij op basis van informatie bepaalt wat er moet worden gedaan. Deze informatie komt verspreid, in stukjes en beetjes ter beschikking en is vaak van uiteenlopende aard, niet eenduidig en onvolledig.