" de oplossing is zo eenvoudig"

Huisartsenpraktijk Florijn 

Corina van den Bogaard
praktijkmanager

"Het eerste jaar hadden we een omzetstijging van 10%."

Ja, het eerste jaar: heel praktisch een omzetstijging van 10%. En daardoor hadden we de investering gauw terugverdiend.

 Grip op de dag
Mijn naam is Corina van den Bogaard. Ik ben praktijkmanager bij huisartsenpraktijk Florijn in Leiderdorp. En daar werk ik nu heel wat jaar. 14 Jaar als praktijkmanager zo’n beetje en daarvoor als assistent. Ja, dat was uitdagend. We hadden vooral heel veel onrust. We hadden heel veel verloop. Collega's gingen weg. We merkten dat het moeilijk was om de grip op de dag te krijgen. En we hadden wat wisselingen in huisartsen. Er gingen een paar huisartsen met pensioen. Opvolging vinden was ingewikkeld. Het liep allemaal moeizaam. Eigenlijk was de nood hoog. We dachten er moet gewoon iets nu gaan gebeuren. We hadden een keer een lean consultant gehad. En we hadden losse flodders gehad, maar het loste eigenlijk nooit wat op. We hadden heel veel informatie maar we konden er eigenlijk niet zoveel mee. En onze apotheek, goede collega's aan de overkant, die waren eigenlijk al een hele tijd daarvoor met Andersom in zee gegaan. En die hadden de boel echt op orde en dat wilden wij ook. Dus wij dachten, we moeten verder.

Maar wat als het niet lukt?
Uiteindelijk is Nanny gekomen en in al haar bescheidenheid. Dat vind ik altijd heel leuk om te zien. Zij heeft een bepaalde bescheidenheid bij zich. We zeiden ook maar wat als het niet lukt? En toen zei ze: Ja, dat kan niet, het lukt, die optie bestaat gewoon niet. En dat maakte dat we eigenlijk zoveel vertrouwen hadden dat we het zijn gaan doen. Processen eenvoudiger en echte de patiënt centraal. We waren op het laatst waren we best wel verzand in een hoop wirwar van werkafspraken. We dachten hoe meer we controleerbaar gaan maken of hoe meer we dingen goed kunnen afspreken en beschrijven hoe meer grip we krijgen. Nou, dat was een illusie. Eigenlijk zorgde Nanny er vooral voor dat alle loze ballast overboord ging. Dus processen werden eenvoudiger en ook echt die patiënt centraal. Bekijk gewoon bij iedere patiënt die zich meldt: hoe is deze patiënt zo goed en zo efficiënt mogelijk geholpen? En dat vond ik en collega's ook vonden we zo verfrissend en eigenlijk zo eenvoudig. Dat al die ingewikkelde constructies die we bedacht hadden om het maar te laten slagen overboord konden. Ja, dat zorgde eigenlijk voor succes. Ik heb altijd behoefte aan duidelijkheid. Ik vind het belangrijk dat iets makkelijk toepasbaar is. En niet dat we verzanden in allerlei ingewikkelde constructies waardoor niemand meer snapt waarom we nu iets precies doen. En dat doet Andersom. Andersom geeft je gewoon hele duidelijke kaders en maakt dingen vooral zoveel eenvoudiger. Waardoor ik er echt heel blij van word.

Geoliede machine
Nou, we merken vooral dat het heel lekker werken is. Ook bij ons het is altijd wel hard werken. Saai is het nooit. Maar ook waarnemend collega’s bijvoorbeeld waarnemend assistent en waarnemend huisarts, die zeggen “het is bij jullie goed georganiseerd en ondanks dat het heel druk is, kom ik wel graag terug.” En dat vinden we echt wel het grootste compliment dat we kunnen krijgen. Samen met patiënten trouwens want die geven het ook vaak terug. Die zeggen wat zijn jullie een geoliede machine ondanks dat ik moet weleens wachten, maar ik vind het niet erg. Het loopt lekker. Een goed team wat er zin in heeft. En dan denk ik dat is de kers op de taart.

Kost het tijd?
Ja, dat kost het. De eerste vraag die ik Nanny gesteld heb is: heb je een lightversie? Want hier heb ik echt geen tijd voor. Dat kon niet want ze zei: dat kan niet je moet het helemaal doen of niet. Dat vind ik ook absoluut de kracht. Je doet het en met zijn allen en je gaat er helemaal voor. Ja, het kost tijd, maar de investering in kosten maar zeker ook in tijd, betaalt zich gewoon terug. Dat je daarna dus efficiënter en prettiger kunt gaan werken. En daardoor levert het ook een hele omzetstijging op, want dat heeft het in alle eerlijkheid ook hartstikke opgeleverd. Ook het werkplezier en de tijd die het daarna oplevert die is het meer dan waard. Ja, het eerste jaar heel praktisch hadden we een omzetstijging van 10% en daardoor hadden we de investering gauw terugverdiend. Dus dat was een mooie afweging. En we hebben nog steeds omzetstijging. Omdat ik buiten het werkproces zit kan ik dus steeds zoeken naar nieuwe mogelijkheden hoe wij met zijn allen de patiënt beter kunnen helpen. En dat levert in the end ook een goed besteedbare tijd op. En daarmee dus ook een stijging van de omzet.

De oplossing is zo eenvoudig
Ja, ik vind het eigenlijk vooral dat het zo eenvoudig is dat de oplossing zo eenvoudig is. Dat vind ik het meest krachtige. Dus niet je helemaal inwikkelen in allerlei ingewikkelde dingen, maar gewoon kijk nou eens wat de patiënt nodig heeft als je daar nou eens naar kijkt en daar alles op aanpast, dan komt het vanzelf.

 Ga het doen!
Nou vooral ga het alsjeblieft doen. Want je kunt eindeloos blijven twijfelen en dan een soort halfbakken oplossing kiezen. Maar het is een investering want dat is het. Maar hij is het meer dan waard en het betaalt zich zo vaak terug in werkplezier en gewoon met zijn allen weer lekker kunnen werken en die patiënt goed kunnen helpen. Gewoon niet twijfelen en het gewoon gaan doen.

Werk je in de eerstelijnszorg en wil je het ook anders? 

Ben jij benieuwd hoe jouw apotheek of huisartsenpraktijk meer kan opleveren? Meer declareerbare zorg, meer tevreden patiënten en meer werkplezier? En hoe onze Andersom Organiseren aanpak daarbij zou kunnen helpen? 

Plan dan een vrijblijvend startgesprek in met Nanny. In dit gesprek van 45 minuten bespreken we waar de grootste kansen liggen en wat ervoor nodig is om die te verzilveren.