"het werk is af en dat geeft rust"

Huisartsenpraktijk Cremers

Mirte van den Heuvel
huisarts & praktijkmanager

"Het werk is af aan het einde van de dag."

Omdat het werk af is. De dagdagelijkse dingen, gewoon het primaire proces, af is aan het einde van de dag. Geeft je dat ook wel een stukje rust.

Ik ben Myrthe van den Heuvel. Ik ben praktijkmanager in een huisartsenpraktijk. En Nanny en Birgitte van Andersom Organiseren zijn eigenlijk al een aantal jaren lopen mee op mijn pad. Eerst in de apotheekwereld en nadat ik de overstap heb gemaakt naar de huisartsen zijn ze me gevolgd. En dat is een hele fijne samenwerking. Ja, het is heel veel werk. En we dachten allemaal dat we het op de meest handige manier deden. Komt ook wel vanuit het stukje historie. Je leert het weer van je collega's als je ergens komt werken. En die historie neem je mee in je werk. Je gaat ervan uit dat het goed is.

Waarom-vraag
Als dan iemand van buitenaf gaat kijken, zonder per se inzicht te hebben in hoe de werkzaamheden gaan op een werkvloer, maar gewoon puur observeert: ‘Wat gebeurt er en waarom doe je dit?’ En dan alleen al die waarom-vraag, die levert gewoon zoveel op omdat je dan op een andere manier naar je werkzaamheden gaat kijken. En dan samen ook manieren gaat bedenken hoe dit beter zou kunnen? En waar zitten de risico's? En dat levert dan wel op dat je doordat je samen met je team gaat kijken, dat je een stukje motivatie krijgt. Je gaat zelf ontdekken hoe je op een manier kunt kijken wat ook naar de toekomst gericht belangrijk is. Hoe ga je je werk vormgeven? Waarom verzuipen we in het werk in zoals het nu is? En als je dan ziet hoe de vertaalslag gemaakt wordt. En als je ziet hoe het team zich dan ook gaat ontwikkelen en zelf ook gewoon leert te kijken. Ik weet niet of ik dat zo goed uitleg, maar gewoon zelf op een bepaalde manier met een bepaalde bril leert kijken naar de eigen werkzaamheden. Zie je dat daar gewoon een grote vooruitgang in zit.

Maatgericht werken
Hun methode is heel erg uniek omdat ze maatgericht werken. Dus er is niet één systeem die op iedereen wordt toegepast. Ze hebben natuurlijk hun eigen visie op zaken, maar daar wordt gewoon heel specifiek gekeken van ‘Wat heeft de praktijk nodig of de apotheek.’ Waar liggen de knelpunten? Waar als leidinggevende heb je hulp bij nodig? Maar ook vooral vanuit bottom-up. Wat hebben de assistentes nodig en wat wordt al jaren geroepen en nooit iets meegedaan bijvoorbeeld. Dus door een hele objectieve blik die ze hebben op een hele zachte manier wil ik bijna zeggen, gewoon heel menselijk waardoor dat je heel snel vertrouwd voelt bij ze. Komt er heel veel aan de oppervlakte, waar je dan vervolgens samen met hun iets mee kunt. Als ze het zelf niet kunnen is ook wel het mooie dat ze zeggen van: ‘Dat weet ik niet maar daar heb ik mijn netwerk voor en daar heb ik mensen voor die je daarbij kunnen helpen.’ En dat is ook wel heel fijn om daar gebruik van te maken.

Als leidinggevende erg gegroeid
Ik denk dat ik als leidinggevende heel erg gegroeid ben. In de zin van, je leert geen aannames te maken en te overleggen met je team. Te kijken van: waar moet ik op een bepaalde manier ingrijpen en wat mag ik ook loslaten? Dat levert voor mezelf een stukje rust op. En je krijgt een beter overzicht wat er nou eigenlijk gebeurt in je praktijk. Het blijft natuurlijk altijd iets wat door je hoofd blijft spoken als je leidinggevende bent van. Dat moet ik morgen nog even oppakken. Of daar moet ik nog iets mee of ik heb eigenlijk helemaal niet gevraagd hoe het met die en die collega is. Dus dat blijft denk ik wel. Maar je gaat wel, omdat het werk af is de dagdagelijkse dingen, gewoon het primaire proces af is aan het einde van de dag. Geeft je dat ook wel een stukje rust. Ja, heel inspirerend. Het geeft je weer inzichten die je de dag daarna kunt meenemen naar je praktijk of naar je apotheek. Het netwerken met ook het aanhoren van...’Ik ben niet alleen.’ Hier zijn meer mensen die met deze problemen eigenlijk stoeien. Hoe los jij dit op? Hoe doe jij dit? Dat maakt het heel praktisch eigenlijk vooral. Het is geen saaie leerstof. Het is toegepast op je praktijk. En het zijn gewoon ook hele leuke gezellige dagen.

Wat zou je collega’s willen vertellen?
Er is hulp. Je hoeft het niet alleen te doen. Dat zou ik willen zeggen. En wees vooral niet bang om jezelf bloot te geven. Durft te zeggen van hier loop ik tegenaan. Want er zijn er zoveel die dat ervaren, maar misschien niet durven aan te geven bang voor wat het personeel wel niet zal denken als je je kwetsbaar opstelt. En samen met Nanny en Birgit zit er zoveel expertise in huis en omdat het maatwerk is, kijken zij ook gewoon samen met jou wat heb je nodig en waar kunnen we je bij helpen? Waardoor het ook gewoon heel erg bij jezelf past als leidinggevende. En er gebeurt ook gewoon niks waar je zelf niet achter staat of waar je toestemming voor geeft. Dus dat is wel heel fijn. Doordat ze allebei hun eigen kwaliteiten hebben en er ook samen staan voor je, kun je ook gewoon zeggen van hier zou ik met Nanny over willen sparren en hier zou ik met Birgit over willen sparren. En die samen dat is wel een gouden team, denk ik.

Werk je in de eerstelijnszorg en wil je het ook anders? 

Ben jij benieuwd hoe jouw apotheek of huisartsenpraktijk meer kan opleveren? Meer declareerbare zorg, meer tevreden patiënten en meer werkplezier? En hoe onze Andersom Organiseren aanpak daarbij zou kunnen helpen? 

Plan dan een vrijblijvend startgesprek in met Nanny. In dit gesprek van 45 minuten bespreken we waar de grootste kansen liggen en wat ervoor nodig is om die te verzilveren.